Historia

Pressbyråns historia är en berättelse om ett Sverige i förvandling och om allmänhetens tillgång till det fria ordet. I över ett sekel har vi drivit den tekniska utvecklingen och hela samhället framåt. För att lära dig mer om vår historia, lyssna på vår podcast Pressbyråns Historia på Spotify, eller läs mer nedan.

Här är 14 milstolpar i vår historia, alltifrån tågbud och pinnglass, till söndagsöppet och inrikesflyg.

1899: Svenska Telegrambyrån får ensamrätt på att sälja tidningar vid landets samtliga tågstationer. På så sätt löser man de växande problemen med fusk och konflikter mellan försäljarna och utgivarna.

1903: Mitt på Hamnplan i centrala Helsingborg öppnas verksamhetens första tidningskiosk utanför järnvägens område. Samtidigt ökar läskunnigheten snabbt i landet och många nya tidningstitlar startas. Nu blir tidningen en tillgång för alla.

1906: 59 tidningsutgivare går ihop för att säkerställa spridningen av det fria ordet och bildar det nya företaget Svenska Pressbyrån. Tidningar distribueras fortfarande med hästtransport,cykel eller taxi, men snart bygger Pressbyrån upp en egen bilpark.

1908: En klassisk tidningskiosk på Gävle central. I takt med att järnvägsnätet byggs ut över hela landet blir väntsalarna i stationsbyggnader en allt viktigare mötesplats. Här tar försäljningen av lösnummer fart på allvar. Nu finns tidningskiosker på 100-tals järnvägsstationer.

1910: Handeln vid tågstationerna kompletteras med unga pojkar i tågkupéerna, som säljer tidningar från stora väskor på magen. De kallas för tågbud och blir som mest över 600 pojkar i åldrar mellan 13 – 17 år. Så gott som varje tåg har nu en tidningsförsäljare ombord.

1916: En kiosk vid Hornstull i Stockholm provar – på dispens – att även sälja lite tobak och choklad vid sidan av tidningarna. Snart följer fler kiosker deras exempel och utbudet på Pressbyrån breddas rejält. Därmed säkras öppethållningen för försäljningen av fri press även kvällar o helger.

1918: Äntligen fred i Europa! Detta ger Pressbyrån möjlighet att importera modemagasin och andra tidskrifter. Nu får man också tillstånd att sätta upp reklamaffischer utanför sina kiosker, vilket genast ger effekt.

1932: Det första tidningståget rullar på natten ut från Stockholms central. Direkt från pressarna kommer tidningarna med bil och lastas in i tågvagnar. Tidningarna räknas, buntas och packas under resans gång, för att sedan lämnas av på ort efter ort. En världsunik lösning. Nu startar Pressbyrån även en egen vykortsfabrik med en kapacitet om 10tusen kort om dagen.

1935. Succén med tidningståget väcker nya storslagna visioner. Pressbyrån bryter återigen ny mark genom att tillverka Sveriges första pinnglass, ”hygieniskt förpackad med pappersomslag”. Glassen får namnet Alaska och säljer som smör.

1950: Kvällstidningar börjar transporteras ut med flyg. Pressbyrån lastar sina plan fulla och dumpar tidningsbuntar på åkrar landet runt. Snart anläggs landningsbanor och därmed kan tidningsbuntarna lastas över till väntande bilar. En påhittig pilot kläcker nu idén att fylla det tomma planet med passagerare på hemresan. Det svenska inrikesflyget är fött.

1959: Kiosker och butiker, som säjer tidningar, blir bara fler och fler. Nu distribuerar Pressbyrån tidningar till 17tusen försäljningsställen. När Ingemar ”Ingo” Johansson vinner på knock den 26 juni sätts ett svårslaget rekord. Bildtidningen SE säljer närmare en miljon exemplar på bara en vecka.

1968: Hittills har det varit lag på att butiker ska ha söndagsstängt. Men Pressbyrån gör nu ett försök och öppnar en servicebutik- på dispens från lagen – med öppethållande alla dagar i veckan – även kvällstid. Initiativet blev en sådan framgång att den, så kallade ”Affärstidslagen”, slutligen slopas helt 1972.

1976: Pressbyrån börjar nu förvandlas från enkla kiosker till moderna butiker. Det ger ett lyft för svensk journalistik. Den 20 juni säljs Expressen i 958 000 exemplar, den största dagstidningsupplagan i Sveriges historia. Omslaget visar förstås kungabröllopet med den legendariska rubriken ”Kyssen”.

2023: I dag är Pressbyrån en rikstäckande kedja med drygt 300 butiker. Varje dag besöks de av cirka 300 000 kunder. Här säljs allt från kaffe och lunchmat, till böcker och digitala tjänster. Och här finns fortfarande Nordens största tidningsutbud med över 2500 titlar på 15 olika språk.

Pressbyråns museum
Pressbyråmuseet har flyttat till nya lokaler på Strandbergsgatan 55, 6 tr.

Vår agenda för gruppbesök i museet är fulltecknad för hela året 2024. Intresseanmälan för besök år 2025 tar vi gärna emot fr.o.m. september 2024. Grupper är välkomna tisdagsförmiddagar och max 20 personer per besök.


Välkommen att ringa vardagar kl. 10-12 till Folke Lundberg 070 662 38 01.

Hälsningar från oss i museet!
/ Birthe och Folke